Followers

AFB FEEDS

Wednesday, February 3, 2016

Pertama Kali Guna Servis DHL Express

Assalamualaikum.. nak story sikit lah pasal guna servis penghantaran barang. Hee.. Semalam bos mintak tolong aku pi pejabat pos laju untuk hantar documen . Penting lah.. memang penting sangat ..kalau tak, takde lah bas syarikat berjalan untuk tahun baru cina ni.. Nak hantar kat Ipoh je pon.. Balik kerja semalam around 8 malam juga, sebab nak settlekan dokumen perjalanan bas.. Sampai je kat Pos Laju Batu caves, mak aiiiii..ramai gilosss.. terlajak sampai keluar pintu.. Padahal dah pukul 8 malam lebih... tengok diorang punya barang nak pos pon berbemban bemban.. aku sampai pon nombor dah abes.. Terpaksalah lah balik.. Niat esok pagi lah pi pejabat pos.

Harini pukul 10 sampai pejabat pos..Nasib bos tak bising aku masuk opis lambat. ambik nombor dah 1063.. Nombor waktu tu 1016.. Perghh..tak nak kematu plak kan tunggu kat situu.. sejam dah nombor pon jauh lagi.. Aku dah risau , lapar lagi.. Adik baby dah berdancing dalam perut.. Sampai je nombor giliran aku, aku tanya lah kat kaunter, "pos apa ye yang boleh sampai parcel esok? Pos Ekspress ke Pos Laju?".. Staff tu kata, "takde dah penghantaran untuk esok.. Next penghantaran lepas raya cina. Tu pon 10 hb.." mak aiii.. Gilo haihhh.. dah la dokumen penting kann..aku dah pening dahh...Rasa sia2 je tunggu tau x.. 

Sempat lah snap.. dah penat tunggu baru perasan memo ni kat kaunter nak tulisssss form..gggrrrrr.... 


Sebab tak pernah la nak hantar2 dokumen urgent ni.. Selalu bos yang buat sendiri kat pos laju.. sebab murah kan.. Laaa ni, kena cari alternatif lain jugak.. Terus aku pm dalam group EFG, penghantaran mana yang cepat & mudah..sebab aku dah blurr .. Diorang sangat membantu. Aku nak google pon tak boleh, data tak renew lagi..uhukss.. leceh betul pakai bill ni.. mintak tolong diorang jugak dapatkan contact number customer Service . TQ kak Suria Amanda & Linda... hehehe.. 



Dari Tesco Ampang terus aku gerak pi ofis.. and call DHL customer servis...Operator phone yang jawab tu nama dia Kalai.. ang loghat india..automatik aku teringat kat puan Kalai yang femes kat group Masak Apa Harini kat facebook..hahaha..mana lah tau kan dia orang nya.. soft spoken.. call bunyi deringan pon x lama terus direct operator..senang...

Tanya dia boleh tak pick up kat office and kalau hantar harini, esok boleh tak sampai Ipoh.. sebelum tu dia mintak no poskod penghantaran ke Ipoh tuu..lepas buat semakan, dia kata okey, terus aku mintak dia ambik je lah dokumen kat opis.. aku nak pi pos DHL kat mana pon tak tau..kang x memasal sesat.. dah tu dia mintak email jugak, untuk isi kan form & nanti pas ke runner.. 
Services, COMMENT



Dengan dokumen 5helai kertas A4 dan dah tentu bawah 500gram kan.. kau tau berapa dia charge? RM42.20... hahaha..tercekik jugak aku dengar. Nasib baiklah bos aku bagi duit extra RM50 semalam.. padahal aku mintak RM20 je.. Yelah..kononnya nak pakai pos laju..Tak kisah lah..janji dokumen tu sampai..

Aku call diorang around pukul 11 setengah.. sebelum pukul 1, runner dah sampai ambik dokumen kat opis! perghh!pantas.. kalau tau lepas ni, urgent boleh laa panggil diorang ambik je barang kat opis.. xkuasa lah aku nak menunggu kat pejabat pos tu.. Heee..jakun sat..sebab x pernah pon guna service pick up kat opis ni..sebab my bos is sangat rajin & penjimat nak mengadap pi pejabat pos tu.. kui3.. 

33 comments:

  1. tergamam tengok harganya. haha. betul2, asalkan dokumen sampai :)

    ReplyDelete
  2. berbaloi dgn harga yg ditawarkan tu..servis sepantas kilat..

    ReplyDelete
  3. Kalau kita hantar sendiri caj sama ke? Btw diorang ada sampul surat ke?

    ReplyDelete
  4. Sy pertama guna DHL bnyak lmbt..dah 4 hari pon brng msih pusing2 je status kat KL🙁🙁

    ReplyDelete
  5. DHL? Dah 11 hari masih dalam process, lambat gile,hari ini dah hari ke 12,tak sampai sampai. Call diorang pon tak pick up.

    ReplyDelete
  6. Saya pun sama ..dah 4 hari barang xsampai Sampai...barang.masih di KL ..huhu😔

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  8. Jgn guna DieHeLL jika import brg dr luar negara...byk caj tersembunyi dll caj sebelum brg sampai

    ReplyDelete
    Replies
    1. habis apa yang sesuai ye utk oenghantaran ke luar negara

      Delete
    2. Sya beli kt shopee.. Seller kt kl, sya kt kjg. Beli dri mngu lepas.. Smpi skng x smpi2.. Bila chect brg dh kt mana... Still kt Shah Alam... Dh berhari checkin kt tmpt yg sma... Apekejadah nyer nie.. Kl kjg bkn nyer jao pn.. Lain la lau brg 2 sya beli dri China...x logik dek akl... Dh la brg 2 urgnt nk pkai hri Jumaat nie.. Ko boleh wt jerok kt Shah Alam 2...hellooo...service korg nie mcm mna... Cll bnyk cll pnya payh nk angkat... Dh angkat bnyk tol alasan korg bg.....wtf..kalau mnta bg frleedbck mmg aq x bg str ler kt service pnghntran dorg nie...

      Delete
  9. mcm saya ada oder barang melalui shoopee dan di pos guna DHL , dah sampai rumah tadi but terlepas sebb tdi ada urgent kena keluar , if terlepas DHL akan repeat hantar ke rumah ke ? no fon yang hantu tu pun tkde tinggal anyone please answer risau je ni ha HAHAHAHA

    ReplyDelete
  10. Hmmm guna DHL ni dah 7 hari brg sy xsampai'2 penat nk menunggu. Brg2 lain by j&t dah lama sampai. Hmm seller pom menyusahkn coustmer 😌

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok lagi tu saya order kipas guna dhl juga tu.. dah 22 hari hari sangkut kat kl hub.. apa benda adoi.. brg lain semua saya dah dapat.. apakah???

      Delete
    2. Dhl bapak gila lembab seminggu lebih aku tunggu brang aku masih tk gerak gerak

      Delete
  11. Dhl penghantaran dy sampai dpn rumah ke..sebab x prnh guna dhl.

    ReplyDelete
  12. Sy dah bape hari barang tak smpai bila check ade dekat kuala lumpur.. Adoii dah la urgent.. Klu kita pickup sendiri boleh ke kat tempat dhl tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Samaaaa dengan saya . Check tracking brg masih ada di kl

      Delete
  13. Laju ap dh 4 hari barang kt kl tk gerak langsung 😒

    ReplyDelete
  14. DHL suck. Status kul 10am out of delivery. Dah kul 3pm belum smp lagi ke rumah. Orang nak keluar rumah ada hal penting pun tertangguh2 tunggu kan barang risau nanti dah keluar rumah, DHL dtg rumah xde org. Time org tunggu xde pulak nak dtg. Lambat dan menyusahkan. Terhegeh2. Masih lagi tgh tunggu ni teragak2 nak keluar ke tidak. Bodoh bebal lambat kura2 punya perkhidmatan. Suck

    ReplyDelete
  15. Saya punya brg dri 17/5 dekat kuantan... Sampau skrg brg x sampai... Dhlh brg tu nk guna utk buat assignment... Aku pilih service nie sbb pantas tapi skrg aku rasa menyesal pilih dhl sbb lmbt dia mmg x blh bwk bincang

    ReplyDelete
  16. FYI, DHL ECOMMERCE LAIN YE COMPARED TO DHL EXPRESS, SLA pun lain, nk komen pun pi study dulu

    ReplyDelete
  17. Saya order barang kat shoppee guna DHL Masaalahnya penghantar takmau naik sampai umah Padahal lift Ada.

    ReplyDelete
  18. ye siak, ingatkan lagi better dari j&t, rupanya lembab nak mmpus

    ReplyDelete
  19. MMG lambat DHL ni aku beli brg dlm shoppe brg x smpai² Lg sangkut kt Temerloh!brg lain beli pakai j&t awal je sampai

    ReplyDelete
  20. DHL LEMBAB..FIRST TIME BRG POST GUNA DHL..LEMBAB NK MMPUS..MENYESAL!! KLAU TAHU LEMBAB MCM NI..AKU DH SURUH SELLER TUKAR KE J&T ..J&T CEPAT DN TK MNGECEWAKAN.SERIK DHHHH KLAU KENA MCM NI,HERGHH!!

    ReplyDelete
  21. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  22. Aku yg bace komen korang pun rase nak nangis. Punyelh tunggu barang tak sampai2. Woi dhl barang aku mana gile(ಥ﹏ಥ)

    ReplyDelete
  23. Jika anda ingin menghantar pos oversea, anda boleh consider the best express agent in Malaysia - Collectco jugak. Mereka ada servis seperti send a parcel, send parcel from Malaysia to Singapore. Juga, mereka ada partnership dgn Pos Malaysia bagi international shipping. Pos Malaysia International Parcel

    Maklumat lebih lanjut tentang: DHL international shipping.

    ReplyDelete