Followers

AFB FEEDS

Monday, February 12, 2018

Bagus Ke Bonnisan ni?


Dua bulan lagi anak bujang aku , Wafiy nak masuk 2 tahun. Adoi..cepat nya adik membesar. Ke sebab adik overdose manja ni.. Yes.. Manja sangat.. Masih berdukung tau pergi mana-mana. Sebab saiz badan kecik, larat laaa nak mendukung kan. Selalu kalau ke mana-mana orang ingat umur dia baru setahun.




 Termasuk lah doctor yang merawat dia kat klinik masa dia demam tempoh hari.
Dah laa kecik 1 hal. And dia masih speech delay. Aku selamba je? Eh tak. Pergi klinik misi tak Tanya pon aku bagitau. Gila tak risau kan...  bab anak2,  aku susah nak sentiasa positif and biorkan je ..Masa check up setahun 6 bulan nurse kata kalau setahun 9 bulan langsung tak bercakap kena juga laa refer pakar. I is redha. Memang apa pon akan buat yang terbaik untuk anak-anak. Tapi baru baru ni, ada laa 2-3 butir perkataan dia sebut, tak nak, hello, hai.. sikit kan? Gilos tak sedih. Mak , ayah pon tak reti sebut lagi. Sobbsss… Sabo lagi ni walaupon hati bergelodak kerisauan.





both tinggi &  berat border kuning.
🤒🤒

Lagi 1 yang  menjadi kerisauan ada lah perkembangan fizikal dia. Cenonet sangat. Dan baru-baru ni check up 9 bulan berat dia Cuma 8.5kilogram. 3 bulan lepas 9 
. Makin turun okey. Dah paras border kuning sikit lagi nak merah. Ya Allah… Risau nya aku. Dah laa semalam nya baru check up kat swasta sebab demam kata dia dehydrate. Kalau 2-3 hari still tak kebah demam kena refer hospital. Mrmang trauma dah rasa masa dia baby dulu masuk NICU sebab dehydrate. Balik check up memang mommy paksa juga dia minum air masak & makan. Dah mati kutu sebenarnya sebab dia memang susah makan, susah minum. Cuma nak susu badan je. Dah laa rasa macam tak banyak macam dulu kan. Entah cukup ke tidak nutrient yang dia terima.
Punyalah aku bingung nak pikir apa nak buat dengan dia ni.


 Baru teringat tentang Bonnisan . Produk dari Himalaya. Tahun lepas aku ada laa order kat Shopee untuk wafiy. Tapi waktu tu dah habis stok. Terus aku lupa nak follow up. Kebetulan balik dari beli barang dapur tu terus singgah farmasi nak beli vitamin c untuk Irine. Ternampak pulak Bonnisan. Memang terus grab. Harga pon tak mahal . RM24.50 je sebotol. Tak kisah laa.. Harap ada miracle untuk naikkan berat badan dia sebelum 2 tahun ni waktu dia check up nanti.



Dah seminggu mencuba, Alhamdulillah. Selera makan tu ada. Walaupon kadang tu kena paksa juga. Tapi dia laju je makan biskut @ roti. Yang kagum, air masak pon dia nak minum. Minum & mintak tau. Kalau sebelum ni, sumpah memang susah.. kena paksa pakai picagari tu haaa..


Takpe lah. APa pon kita tunggu lagi 2 bulan ni macam mana. Ada tak perubahan dari segi pertuturan and berat badan dia. Harap on track la, tak lagi border kuning. Tipu laa kata tak sedih. Orang kata dia kecik , macam aku tak bagi makan.Padahal duduk rumah 24/7 hgoyang kaki kea pa? Anak lambat cakap ni, tak ajar dia bercakap ke?? Entah laa.. Tak tau nak jawab apa. Aku anggap je tu bahagian aku dan cabaran untuk aku bagi tumpuan 100% kat anak. Termasuk lah persekolahan Irine. 

1 comment:

  1. anak aku pun sama ni ha...nak masuk 3 tahun ni baru keluar line kuning lega...2 ke 3 bulan sebelum tu pun beli vitamin gak bg selera makan. Skrg tak larat pulak nak layan ke dapur pulak minta biskut, roti, buah hahaha.

    ReplyDelete