Followers

AFB FEEDS

Tuesday, March 22, 2016

Tutorial | Nak Letak "Sticky Post" di Blog (Blogspot)

Assalamualaikum ..

Senang je nak buat sticky post ni.. Selalunya nak buat sticky post atau entri melekat kat 1st page ni bila waktu kita nak buat segmen / giveaway ke atau sebagai entry reminder pon boleh.. Kadang ada jugak entry berbayar yang nak kita tepek entri tersebut dalam jangka waktu tertentu.. So, bila reader bukak blog kita, dia perasan lah.. ehh.. ada giveaway laa.. sempat lagi nak join ni.. tak payah laa susah2 reader nak bukak satu-satu page, nak cari kita punya giveaway tuu.. Kiranya entri tu penting jugak lah.. Jangan risau.. seperti yang diperkatakan, hanya dalam waktu jangkamasa yang kita sendiri tetapkan.. Bukan lah seumur hidup.Kita yang buat dia.... ... Nanti, bila kita buat entri lain yang baru, automatik entri tersebut akan jadi entri yang kedua.. Okey.. Jom mulakan tutorial sekarang.


Kebetulan ada nak buat entry melekat. So boleh la guna pakai tutorial ni.


Tutorial | Nak Letak "Sticky Post" di Blog (Blogspot)

Langkah pertama selepas tulis entry, aku terus je publish entry macam biasa. Lepastu back ke post dan edit entry tersebut.



Next, Pilih "publish on" . Click situ. Then pilih "set date & time"  Pastu edit laaa jangka waktu berapa lama kita nak jadikan entry tersebut sebagai "stick post". Contohnya sehingga 24/3/2016 @ 1700 hrs.
Tukar je.. 



kemudian click done! haa.. simple.. tu je .. senang kan!! automatik entry tu tetappp melekat di 1st page atas sekali..


Selamat mencuba! 






7 comments: