Followers

AFB FEEDS

Tuesday, October 27, 2015

Membentuk Anak dan Keluarga Ditangan Sendiri


Gaya Hidup Ibu Bapa



Sebenarnya dalam menjadi ibu bapa, terlalu banyak pilihan untuk menjadi yang terbaik untuk anak-anak. Tapi inilah yang selalu dipertikaikan oleh ibu bapa yang lain. Kadang kita belajar dari mulut orang lain. Tapi sebenarnya percayalah, kita sendiri pon boleh je kot didik anak tanpa panduan orang lain.. kita sendiri yang corak anak-anak.. Ambik lah sikit rajin-rajin godek ilmu parenting.. Jom kita tengok apa yang selalu ibu bapa perdebatkan..





Pilihan ditangan sendiri







Gahahaha.. For sure laa berat aku sendiri turun kejap je laa..pastu naik mendadak.. Sampai sekarang aku tak percaya fully breastfeed boleh kurus.. kah! padahal makan sendiri yang tak berpantang.



2 tahun 1/2 berumah tangga. even ada bergaduh ke, merajuk ke, makan tetap semeja.. walaupon kat meja makan tu senyap sunyi krik krik krik.. tapi kat meja makan jugak lah boleh bertegur sapa tetiba ... Contoh nya " abang.. tuangkan nasi lagi ".. hah.. kan dah bersuara tuu.. sikit minit lagi baik laa tu.. 


Sesetengah ibu bapa mungkin la tak bagi anak tengok tv langsung. tapi aku bagi lah jugak irine tengok tv walaupon umur dia belum 2 tahun pon. kadang tu senang sikit nak buat kerja.. huhu.. tapi ....... mulut aku ni baru je pecah lepas kena ketuk dengan remote tv.. gara-gara kami tengok cerita apa entah (malay drama tak silap ).. orang tu baling apa entah.. dengan dia sekali ketuk remote kat mulut aku..grrrrr.... part tu bahaya.. tapi part budak2 peluk mak ke ayah dia pon dia boleh ikut peluk kita.. hehe.. 





Aku tak gemar laa nak biarkan Irine jerit melolong lama-lama tanpa pujuk dia..tau lah rumah aku dok ni rumah flat.. dia kadang nangis, boleh dengar sampai rumah bawah kat parking motor tu tau... 



Yang ni mestilah kalau boleh cuti pantang lama-lama.. hahaha..sayang kot nak tinggal kan baby kat orang.. 




Yes.. kadang-kadang aku terjerit jugak kat anak.. tipu lah kalau tak.. tapi bahasa memang bahasa ibunda lah..hahaha.. sopan..takdenya nak maki sebut benda bukan-bukan.. 



Sedar diri aku pon bukannya pandai nak ngajar anak macam kat sekolah tu.. takat kenal ABC, alif ba ta boleh lagi la nak homeschool anak.. bila tiba waktu nya dia bersekolah memang kena lah hantar pi sekolah.. english mak nya pon terabur..lagi nak ajo anak vocab , verbs, grammar semua tu..matilaaanakkk.. 



Yang ni tak nak argue lah.. Sebagai muslim pon kita percaya rezeki , ajal , jodoh semua ditangan Allah... Alhamdulillah berkahwin diusia 27 tahun, dan dapat anak tahun yang sama..  tapi bila tengok anak2 kawan aku ada yang dah sekolah dah pon..seronok tengok. anak aku ni masih lagi bertatih.. hehehe



part ni pon selalu orang argue kan.. masing-masing ada pendapat sendiri.. Senang cerita rezeki masing-masing. Bukan tak sayang anak ye tinggal2 anak kat orang.. point pertama aku mestilah nak bantu suami.. aku pon anak sulong.. tanggungjawab kat keluarga aku takkan nak bebankan kat suami kot.. tunggu lah adik2 aku semua dah kerja.. sebab masih ada lagi yg bersekolah.. mak ayah pon dah tak kerja.. so, paham2 je lah.. 


Ni pon issue besar jugak ni.. hahaha.. rezeki masing-masing.. walaupon tak dapat fully breastfeed anak sampai 2 tahun (genap setahun 9 bulan je) pon dah 1 kepuasan bagi aku.. tapi aku tak pernah ye nak ngutuk orang bagi susu fm tu malas usaha ke hapa.. aku dah bagi irine susu fm ni aku rasa aku yang malas nak bangun pukul 2-3 pagi nak bancuh susu.. dulu main selak je baju.. nah ko..netek laaa.. huwaaa!!!



Untuk keselamatan aku dan anak, memang aku pilih hospital la.. dan hospital pilihan adalah hospital gomen...sebelum beranak dulu selalu dimomokkan hospital gomen ni beranak sakit lah, nurse buat bodoh laa kat patient.. sebab plan nak beranak dulu pon kat swasta..sebab dah overdue, aku pon tak nak laa ambik risiko kalau ada komplikasi selalunya swasta akan tolak kita ke gomen jugak.. realitinya, hospital gomen pon terbaik.. layanan aku yang 3rd class pon macam 1-2 class walaupon dok bilik yang 6 orang.. tp oklahh..xde lah aku takut dok bilik sorang-sorang macam bilik ctg tu.. bab makan tu tak boleh nak kata apa.. nak request demand pon sapolah kita.. mintak emak antarkan bekal je laaa... 



Masih lagi tidur dengan anak berkepit kat tengah mak pak dia.. kejap belah mak..kejap tengah, kejap kang lompat ke ayahnya.. Irine kan dulu netek je non stop sampai tertidur.. mak dia beralih pon dia sedar.. ni nak ajar dia slow2 dulu.. aku pon dulu sampai darjah 6 tido ngan mak.. hahaha.. 

Czer orang cakap mudah.. Realitinya yang pernah hadap je tau.. aku tak pernah rasa lah.. takut kot!!! cucuk sana, cucuk sini, belah perut berlapis-lapis..haihhh..ngeri tauu.. kenapa entah nak pertikaikan sakit tak sakit normal & czer ni.. normal pon sakit jugak..tak nafikan..sampai aku trauma nak beranak lagi.. tapi tu laahhh.. ngandung lagi ni ha.. tawakal laa nak berdepan waktu nak beranak nanti.. 


Banyak lagi sebenarnya perdebatan antara mak mak ni... tak termasuk, vaksin & tak vaksin.. babywearing, harness, pilihan botol susu, bedung tak bedung, pantang moden , pantang tradisional, pengasuh ke hantar taska.. diapers / potty train anak.. junk food or healthy food.. fuh! memang mencabar ye nak jadi parents ni.. Sampai boleh bertikam lidah.. sikit hari lagi siap tikam pakai pisau , gunting bagai.. 

Tak kisah laa apa pon parents tu buat kat anak depa.. masing-masing akan buat yang terbaik untuk anak-anak.... 



5 comments:

  1. nice sharing sis,,tapi bab susu tu tak tahan la,,hahaha,,,rare betol kenyataan,,hehe,,,btw be parents ni lifetime learning kan,,

    ReplyDelete
  2. Good sharing sis... Jemput singgah nanti 😃

    ReplyDelete
  3. Good sharing sis... Jemput singgah nanti 😃

    ReplyDelete
  4. semuanya terpulang pada diri kita sendiri..yang penting kita tahu apa yg terbaik utk family kita dan kena ingat yang membesarkan anak2 ni ialah amanah, bukan suka2 sebab nak bersaing dengan orang..Nawaitu kena betul..best entry ni..good sharing..:)

    ReplyDelete