Followers

AFB FEEDS

Sunday, July 5, 2015

#Cabaran20Hari | Amalan Berbalas Juadah Di Bulan Puasa

TUKAR JUADAH

Agak lewat aku up entry untuk cabaran hari ke 8. Disebabkan pulang ke kampung, line internet pulak agak slow, terpaksalah cuba juga di waktu malam. Lagipon harini agak sibuk dengan ahli keluarga. 



Tradisi bertukar juadah kini jarang dilakukan terutama aku yang duduk dibandar Kuala Lumpur. AKu sendiri pon tak pernah langsung bertukar juadah dengan jiran sekeliling. Tapi adalah jugak hantar lauk ker umah pengasuh Irine.

Kebetulan harini pulang ke kampung dan mak aku ada buat tukar juadah atau dalam bahasa jawa ke johor , aku tak berapa pasti , kami panggil "Munjungan". memang setiap kali bulan puasa ada lah buat masak-masak bertukar juadah dengan saudara mara terdekat dan jiran=jiran.






Sampai je kampung, terus tolong mak aku masak juadah untuk diberi pada keluarga dan jiran-jiran. Seronok rasanya sebab jarangkan dapat buat macam ni.. Selalunya memang buat ketupat, sambal goreng, kuah lodeh, ayam masak ungkep, sambal kacang. memang best ah, sebab macam esok pulak nak raya, Nanti hari raya masak lagi juadah macam ni.. 

Anak dara pon sibuk jugak nak tolong. Hehehe...

No comments:

Post a Comment