cozy baby

GaBag Cozy Baby

Followers

Contact | Review | Advertise | Invite| Business


For : Contact | Review | Advertise | Invite| Business Opportunities
Email: aziandgtt@yahoo.com

KELAB BLOGGER BEN ASHAARI

AFB FEEDS

Wednesday, August 12, 2015

Irine Ada Kutu!





Sambil tengok tv, mana boleh si Irine ni dok mommy dia senang lenang. Mesti nak mengempeng. Gjul ada, nak dekat-dekat pon dia tak kasi, jangan mimpilaaa.. tengah dok pangku dia, tangan dia dok tergaru-garu kepala. Ingatkan habit. Aku pon usap-usap la rambut dia. Dok selak-selak rambut dia, ternampak telur kutu melekat kat rambut. Tapi telur kutu yang dah pecah.. Ah sudahhh.. Ni ada telur kutu ni mesti ada kutu.. Tak banyak.. Ada lah perasan 7-8 telur kutu yang dah pecah melekat kat rambut. 





Menjerit kot aku! Nasib teringat ada sikat kutu aku simpan dalam beg baju. aku selongkar balik. sikat kutu tu aku beli bukan untuk sikat kutu.. Untuk buang kopeng kelemumur kat rambut. dulu rambut panjang. Memang kelemumur kalau jatuh ke baju dah macam salji..Selongkar-selongkar beg, jumpa.. Sebab rambut Irine nipis dan sikit, agak licin lah sikat tu nak sangkut kat rambut. Dah laa dia buas. rimas agaknya mak pak dia main kepala dia. 

Sekali sikat haaa..hambik... Melekat kutu .. Memang ada kutu!!! Erghhh!!!! Terus jadi gatal kepala mommy ni.. Puas laa sikat, dapat laa 5-6 kutu yang masih anak-anak..sebab warna nya pon masih transparents. yakin dah takde cari pakai sikat, susukan dia sampai dia tertidur. Misi hapuskan telur kutu pulak.. Nasib tak banyak.. dapat laa dalam 10 telur kutu yang dah pecah.. nasib rambut masih sikit dan nipis.. Senang cari.. 



ni aku pecah kan kutu kat kertas.. hishh..geram betul.. 


Walaupon dah habis aku selongkar nak make sure tak de kutu, balik kerja ni kang kena singgah farmasi jugak cari shampoo anti kutu... Tak tau lah mana dia dapat kutu ni. Sama ada kat kampung atau dari rumah pengasuh... Nasib jugak hari-hari shampoo rambut dia. Makanya kutu takut nak melekat. alahai Irine oiii.. anak dara apa lah awak ni...

Tapi aku masa kecik-kecik dulu pon ada jugak kutu.. gigih la mak dengan makcik aku tarik-tarik rambut aku ni.. Dapat dari mana pon entah lah.. Sebab tu masa kecik tak de chance nak berambut panjang.. 


Shampoo atau ubat kutu jenama apa ye yang bagus? sebab dia belum 2 tahun, takut pulak ada ubat /shampoo kutu yang tak sesuai dengan umur budak segitu.. 

14 comments:

  1. hannah masa masuk tadika baru ni kena. p beli syampoo ni kt farmasi. http://www.shehanzstudio.com/2015/02/alamak-hannah-damia-terjangkit-kutu.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la .. nak carik.. huhu... risau la pulak kan..

      Delete
  2. duk taska ke yoorin? beli ubat kutu tu tau.elok.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak rara..irine dok rumah pengasuh..pengasuh jaga dia sorang je.. tapi anak bs tu ada la pompuan sorg sekolah.. tp sekolah kan free hair.. td bgtau kat dia, irine ada kutu, dia dok risau jugak anak dia ada kutu.. tapi dah kasi bersih rambut dia..1 telur kutu pon xde dah kat rambut.. nasib rambut halus & sikit..

      Delete
  3. aduhai..kutu pulaak yer..hm..better tnye mne yg sesuai tu bdk..

    ReplyDelete
    Replies
    1. macam2 laaa ummul..remehh,,dia pon xde pulak kata gatal ke hapa..mana lah pandai..wakakaka..

      Delete
  4. budak-budak ada kutu..kesian duk tergaru-garu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha..ingatkan habit dia wani dok garu-garu kepala sambil nenen.. nasib laa mak dia ni belek rambut anak..nah kau.....telur kutu.. tadi pagi sebelum mandi check takde dah.. tp nak jugak laa beli shampoo kutu tu takut ada yg tertinggal...

      Delete
  5. Replies
    1. check jugak lin..ritu irine datang rumah kan..takut pulak terkena anak orang..nasib laa sikit je..kena standby ubat kutu kat rumah..dulu ingat budak sekolah je kena..lol..budak kecik pon kena..cehhh

      Delete
  6. Lama dah tak dgr pasal kutu.. tapi serius geram kalu ada kutu kat rambut..tu lah paling takut.. Dulu waktu ekcil takut ada kutu sebab asyik tbayang je kalu ada kutu malam-malam kutu angkut bawa lari.. ahahah pmikiran bdk2 ketika tu..hihih

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha.. lawak laa yanie ni..ada ke kutu angkut bawa lari.. hahahhaa..

      Delete
  7. Ank kak lya insyirah penah kena ..kutu berjangkit ..dia terkena masa sekolah tadika..kesian dia tergaru2..bli ubat kutu letak baru hilang semua..

    ReplyDelete
  8. Huhu. Teringat zaman sekolah dulu2 ada kutu ibu kerjakan rambut min

    ReplyDelete