Followers

AFB FEEDS

Tuesday, April 26, 2016

Pengalaman Bersalin Anak kedua

Assalamualaikum.. lama jugak tak bersiaran ni.. bukan malas..cuma tak de kesempatan nak taip panjang2 dengan tangan sakit sebab cucuk kiri kanan tangan.. nak gerak pon..adoiii.. 

untuk pengetahuan readers, alhamdulillah aku dah selamat melahirkan baby boy Jumaat lepas (15 April 2016 : 1151 hrs) ..Mujur sempat balik ke Batu Pahat.. susah jugak kalau terberanak kat Ampang kan.. leceh pulak nanti nak pi balik kampung.. 
kebetulan, aku dah ambik cuti start 14hb dan ambik half day 13 hb tu...Gjul pulak kerja pagi 13hb, so weolss gerak balik ke BP lepas Gjul balik kerja. Dalam perjalanan dari KL ke Batu Pahat, dah start dah rasa siksa sangat nak jalan. sikit-sikit perut mengeras. memang rasa dah sakit kat kelangkanG makin teruk aku rasa.. Selalu aku bawak kereta sebab Gjul penat..tapi ni memang tak boleh nak drive langsung.. Sampai BP pon dekat kol 10 malam.. 

Start malam tu dah tak lena nak tido.. kekanan tak boleh..kiri pon tak selesa.. mula2 tido atas katil..last-last aku tido kat bawah dengan irine.. Sakit perut dah start rasa..tapi masih boleh tahan lagi.. Gjul kejut suruh tido atas katil balik pon tak mampu dah nak bangun..dengan dia sekali tido berhimpit kat bawah..hiii..

Sebab Gjul cuti sehari je, and jumaat Gjul kerja, petang 14hb tu jugak Gjul dah balik KL..sedih kot.. tapi wat cool je lah sebab dulu masa nak beranakkan Irine pon seminggu jugak laa Gjul tinggal kan aku lagipon baby overdue 8 hari.. sempat lagi Gjul ambik cuti lagi sekali.... PEtang tu, lepas hantar Gjul balik kat bus stand bP, aku sempat lah request kat abah, nak minum air kelapa.. abah pon ambikkan laa sebijik untuk aku minum...

malam tu makin tak boleh tido aku dibuatnya.. Baru nak lelap, sakit pon datang, kekerapan aku tak kira lagi.. dah nak subuh tu makin tak tahan..senang cite x tido lahh.. terus aku download apps contraction timer kat play store.. bila datang je sakit, terus aku start kira.. kekerapan tu bawah 10 minit.. 20 saat pon rasa macam hape, apetah lagi 1 minit.. tapi memang dah tak tahan dah.. Dah laa takde tanda keluar.. kang macam dulu, sakit yang sama, sampai spital , sakit pon hilang.. Tapi sebab dah tak tahan, aku mintak ayah aku hantar jugak laa pi spital..kebetulan adik lelaki aku cuti sekolah...dia jugak lah yang teman kan.. pagi tu tak bagitau Gjul lagi aku dah gerak spital...tak nak dia risau, sebab dia kerja..

Sampai je hospital,dalam pukul 9 pagi.. terus daftar and masuk dalam labor room untuk check air kencing and bukaan jalan.. doktor yang bertugas pon jalankan tugas dia..aku dok debar je laa..sebab paling benci and menyampah part seluk tu.. tapi cuba bertenang..huh! kali ni tak de lah rasa sakit..sebab kawal perasaan and pernafasan.. bila doc bagitau, jalan dah bukak 3cm.. mak aiii..terkezut jugak dah 3cm..logik ahh..contraction agak kuat..terus aku warded.. doc tanya nak masuk dalam labour room ke, sebab ada katil kosong..aku cakap tak nak lah..pengalaman lepas, 3cm dah masuk labour room..kebuluq aku dalam tu menunggu 9 jam! so, masuk ward dulu.. tu pon terus pakai CTG.. adik and abah aku tak boleh nak teman kan kat ward, sebab bukan waktu melawat.. 



Sakit makin kuat, and makin kerap.. sebab kat dalam ward, aku ni menahan je nak jerit.. hehehe..doc , nurse pon sikit-sikit tengok chart CTG..pastu cakap terms medic..memang tak paham lah.. pastu datang lagi, cucuk tangan aku pulak and masukkan air.. aku memang dah blurr laa..pesal laa pulak macam awal pulak nak masuk air bagai.. datang lagi doc yg nampak macam lagi pakar.. seluk lagi nak check bukaan , masih lagi 3 cm.. and dia bagitau aku, jantung baby dah tak cantik..takut baby dah terberak dalam perut.. ya Allah.. macam nak gugur dah jantung.. pastu dia bagitau lagi, nak pecahkan air ketuban, nak tengok air ketuban dah kena berak atau x..... and bagitau risiko-risiko bila pecahkan air ketuban..fuh!!! buat lah ape je doc..asal anak aku selamat.. sementara nak pi bilik lain untuk pecahkan air ketuban, sempat lagi aku call gjul bagitau dia bukaan dah 3cm.. and aku mintak dia balik la sekarang.. mungkin petang atau malam  nanti dah boleh bersalin.. jam waktu tu, pukul 10 setengah pagi.. gjul cakap, pukul 11 baru dia gerak dari kl..  lepastu aku terus pegi bilik rawatan untuk pecahkan air ketuban..

Takut gila masuk dalam bilik rawatan tu..sebab bukan sorang 2 je doktor.. ada 3-4 orang doktor, nurse sampai 4-5 orang..dia punya takut, macam aku nak kena czer je..  ramai orang dalam tu ..makin debar.. lagi sekali diberitahu risiko-risiko kalau pecah kan air ketuban..waktu tu aku dengar tak dengar je, sebab takut ..hanya mampu berzikir.. sakit contraction pon kuat..tapi rasa masih boleh tahan lagi..bila doc tunjuk batang warna putih untuk cucuk dari bawah, ngilu laa jugak..tapi tak delah sakit.. tau tau je panas.. Doc pon check lagi sekali bukaan dah 6 cm!!! fuiii!! cam sekejap je lah kan..  pastu doc kata, okey, boleh masuk labour room! memang aku dah blur sebab macam terlalu cepat.. terus aku keluar and call gjul.. time tu pukul 1115 hrs.. nurse plak yang keluarkan baju baby untuk dibawak ke dalam labour room..dari bilik rawatan nak ke katil tu jalan kaki okey.. ya Allah..bila contraction tu, rasa nak bersandar je kat dinding....

Aku call gjul baru nak gerak dari KL..harap-harap sempat lah dia sampai ke bp dengan selamat.. risau dia bawak moto laju.. tepat 11.30 aku sampai dalam labor room.. sakit contraction kuat, and buat aku rasa nak buang air besar pulak.tapi takut laa sebab bukaan baru 6cm tadi kan... sampai je katil labor room.. lagi sekali check bukaan.. dah 9 cm!!!! cepat gila rasa.. mungkin sebab dah pecah ketuban kan.. cepat kan lagi bukaan serviks..tetiba doc pelatih dah suruh aku teran macam nak berak tuu.. ehh..baru 9 cm! tak kan dah nak kena teran kot..masa irine dlu 10 cm baru boleh teran.. pastu aku cakap laa tak nak.. tak rasa sangat nak teran.... tetiba ramai pulak doc and nurse masuk pujuk aku suruh teran... aku memang tak ready lagi sampai dah menangis.. siap cakap " suami saya belum sampai lagi.. nak tunggu dia".. mampuihhh x layan..lagi disuruh teran and pujuk jangan nangis... bila diorang kata dah nampak kepala baby, nak tak nak memang kena teran lah sambil nangis2.. tepat 1151hrs baby pon keluar... cepatnya rasa!!! tak terasa langsung.. 




Masa baby nak keluar takdelah rasa sangat sakitnya..sakit nak berak je kan.yang sakit part nak keluarkan uri dan nak jahit......adoii..siksa gila rasa..ingat dah jahit tu selesai..lagi dikorek2 dalam tu nak keluarkan darah kotor pulak... ko bayang lah..dok mengangkang je.. segan wey.. hahahhaa... pukul 1.30 baru settle semua... tu pon keluar bilik labour room pukul 2.30 petang..tau2 je gjul dah tunggu kat luar baru tiba..hehehe... sedih dia tak dapat nak sambut baby.. ingatkan sempat..tak sempat jugak..hehehehe... 


Gjul sampai je..adik poo poo... ayah laa jadi mangsa..mommy nak cuci tak larat masih mamai2 lg..hiks..


memang lain anak, lain pengalaman.. nsib gigih jugak pi spital..kalau tangguh agaknya beranak kat rumah..huhuhu..nikmat dipermudahkan segala urusan kelahiran.. sakit tak lama... syukur alhamdulillah...

 Ahmad Zharfeen Wafiy Bin Ahmad Azizul

semoga menjadi anak yang soleh..hormat & taat kepada mommy & ayah, orang tua, berjasa pada keluarga dan dapat bawa kami ke syurga ...




9 comments:

  1. Tahniah. Org kata lau beranak ank kedua dn seterusnya dah mudah sikit sbb dah ada laluan. Cuma sakit contraction tu je la x bole lari huhuu.

    ReplyDelete
  2. Tahniah.
    Seriau pulak saya yang tgh pregnant ni.
    Last bersalin 2011 dulu. Huhuhuh

    ReplyDelete
  3. Tahniah, wah kita selang sebulan jer. Selamat berpantang yer. Merah muka baby , gerammm !

    ReplyDelete
  4. tahniah..mcm sy jugak ank kedua skt mmg x lama..smpi kat spital, xsmpi setgh jam dh bsalin..klo dtg lmbt cnfrm bsalin kat umh hehe..Alhamdulillah kn...

    ReplyDelete
  5. tahniah..alhamdulillah...selamat semuanya.

    ReplyDelete
  6. Tahniah kak yoorin...hehe..mudah je akak bersalin...cute baby...mcm mommy..

    ReplyDelete
  7. Tahniah , ... selamat dah yerrr . YY pun tgh menunggu kelahiran anak - ke2 . Moga dipermudahkan semua urusan .

    ReplyDelete