Followers

AFB FEEDS

Wednesday, December 3, 2014

Cari Babysitter


Bagi mak mak berkerjaya macam aku (ecehhh.. pencacai je sebenarnya), perkara paling merunsingkan lepas beranak & abis pantang ialah dilema nak cari babysitter. Kompius, nak antar kat nursery ke rumah orang. Almaklumlah, dah banyak kan kes yang tak sedap nak didengar. Kena dera lah, tak terjaga lahh.. anak kot!! kite yg sakit melahirkan, kena dera dengan orang lain.. Ewah.... Kalau free tu lain lahh.. Ni bayar beratus2.. pampers nestum semua kita sediakan.. Mintak tolong jaga je.. 

Bukannya kite suka2 nak antar kat rumah orang. siap ada yg bagi cadangan suruh berenti kerja jadi surirumah. Kau hingatt tak sedih? Sape yang tak nak duduk rumah je.. Aku pon nak!  Tapi kami kerja nak bagi yang terbaik untuk anak + diri sendiri lerrr, lagi2 masa depan nanti.. ...tak nak laa sebab kemelaratan hidup, kang masuk tv..kang ada plak yg cakap "mak dia sihatt je..kenapa tak kerja" haaaa... Buat masa sekarang memang la orang cakap, "elehh,.. duniawi je tuuuu..kejar sangat laa harta.. " lantak korang lah nak cakap apa pon.. muehehehe.. simple jawapan aku..malas nak argue orang cakap apa. Lagipon kesian Gjul kerja sorang2 cari duit. tunggulaahh dia nak pangkat jadi Executive chef, baru aku lega hati nak berhenti kerja dok goyang kaki.. hehehehe.. 

Masa berpantang, mak sendiri & mak mertua punya lah pujuk nak jaga Irine. Sebab diorang risau kes2 penderaan & yang lain2 tuu.. Lagi sedih bila Gjul cakap tak kisah.. Bg mak jaga.. Sobbbsss.. Allah.. sedih nya rasa hati. Tuhan je yang tau.. Yang mengusung perut 41 minggu ni aku. Yang kena koyak jahit kat bawah ni pon aku.. Berpantang pon aku yang gigih bersengkang mata. Gamak sangat laa nak jauh dengan anak. Siap mak aku cakap, "Tunggu nanti dAH 6 bulan , Irine dah besar sikit , ambik laa.. dia dah kenal orang.dah besar sikit, senang orang nak jaga". Sebab dia dah kenal orang laa nanti dengan aku yang jarang balik pon dia tak kenal aku mak dia.. & memang betul!! sekarang pon tak nak orang sangat.. nak mommy & mama (babysitter) je!! 

ni bukan babysitter ye.. ni mak aku sendiri.. hehehe


Finally, mak aku lepaskan Irine balik dengan aku , tapi bersyarat laa.. Kena dapat kan babysitter. If tak dapat, kena tinggal kampung. Aku dah suruh Gjul cari.. Tapi almaklumlah, kalau suruh orang laki ni kann..bagi masa setahun pon belum tentu dapat.. nak orang puan jugakksss.. Terpaksa laa mentipu mak sendiri, cakap dah dapat,tu pon xde lagi sebenarnya. sampai aku balik KL.Sedih..nak nangis rasa..Dengan rumah macam kapal karam..HUH~~! Nasib baik aku dah tak terkengkang kengkang..Gigih laa jugak berus bilik air, basuh baju yang 2 bulan kena tinggal.. ko ghase??? At the same time, Puas laa tanya jiran2 ada orang nak jaga anak aku tak.. Irine tak comel. dah laa kulit gelap..botak pulak tu,  mesti orang tak nak jaga.. muehehe..Ada yang nak jaga, tapi dah rumah macam panti asuhan.. Sekali jaga 11 orang..tu pon masih nak ambik anak aku... LOL..  akhirnya dapat jugak orang nak jaga.  sehari aku nak masuk kerja, baru dapat pengasuh Irine. Rumah dekat je dengan rumah aku.. mujur laa duduk rumah teres. If rumah flat macam aku, memang aku dok perati, budak bersepah main kat tangga.. Hishh!!!  Alhamdullilah. sampai keharini masih jaga baik. Kalau takat calar benjol sikit2 tu pon aku pejam mata je laa.. 
sebelum pergi kerja, wajib ambik gambar dengan anak... 

tu mula2 dulu laa.. sekarang dah malas.. hahaha.. banyak lagi kerja aku nak buat.. nak layan dia ngok ngek salin baju je dulu 5 minit siap, ni 15 minit pon tak siap2....kerja nak tertonggeng laa, merangkak laa.. hishhh.. 


Sebulan aku bayar BS RM350.00,Tapi kengkadang lebih laa jugak, sebab selalu balik kerja lambat. Awalnya dia letak harga RM300.00 je.. Tp ye lah, kerja aku x menentu.. Tu yang bagi extra. Sebab banyak kat area ampang ni aku tanya ada yang sampai RM500-600 okey!! Kira charges aku tu murah laa lagi.. Sebab dia jaga Irine sorang kan, memang kerap laaa dia bawak Irine pergi jalan.Kadang-kadang sampai pukul 10-11 malam..  Yang aku ni menunggu dengan penuh kerinduan. risau sebab kengkadang telefon pon tak berjawab.. Masa mula2 dulu, baju, bantal, mitten bootens skali aku bawak pergi opis.. Sebulan jugak laa menangis tersedu sedan kat opis... Tak tahan rindu. Macam mana la kalau tinggal kat kampung kann.. 


Tengoklahh gambar mak yang baru abes pantang 38 minggu yang lalu..  meroyan rindu kan anakk..macam tak betul pon ada. 
-
-
-
-
-
-
-
-
-

kejam dengan diri sendiri.. gambar macam ni pon masuk dalam insta... hummppp.. hummmpphhh.. ntah apa apa lahhh...kbaiii..





12 comments:

  1. hahaha! kelakar pula baca entry ini. pahammmmmm sgt. dulu mak mertua nak minta jaga. hujung minggu baru ambik. tapi saya tak boleh. saya terus minta cuti tanpa gaji lagi 3 bulan. 6 bulan lah jaga anak. anak saya kecik 2.1kg. takut nak bg org jaga. lepas 6 bulan baru hantar nurseri. pengasuh tak jumpa. yg jumpa pun jauh. oklah, sekarang anak dah 10 bulan. first day htr anak, nangis sorg2 kat umah. TT

    Saya nak tulis entry macam ni jugalah. hahahahah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. kannnn.. hihihihi.. kelam kalibut betul nak cari pengasuh.. mesti risauu..sampai sekrg pon risau jugak..hehehehe.. okey! nak baca cerita awk plak.. =)

      Delete
  2. pengasuh mmg ramai,
    tapi yg nak cari tu susah,
    bukan boleh bawak main2 nak antar anak kita sendri,
    adik shark pun baru 2 minggu hantar pengasuh tue.
    so far stakat ni ok lg.
    gud luck :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kann shark.. baby dah berapa bulan?? kalau 2-5 bulan tu memg leceh nak jaga.. susu pon kena awas..takut tersedakk... tu laa yg kite takut...

      Delete
  3. ahahaha sama la kita meroyan tiap kali anak hantar nursery T_T pas hantar nursery, mula la rasa sunyi semacam. Nak masak pun rasa ada yang kena. Ada yang hilang. Jiwang sungguh omma Iman Jr nieh. Nie pas Cik Iman abis belajar dah kena cari keje lak. PTPTN dok kejar wakakakakaak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. memg pon..pernah jugak tinggal irine dekat rumah babysitter sebb nak tengok wayang.. kesudahnye x khusyuk pon nak tengok.. dok pikir anak je.. heheheh.. abes cerita terus balik x hingat apa pon cerita kat wyg tuu.. =)

      Delete
  4. Saya habis je cuti bersalin 2 bulan tu, terus hantar anak ke nursery. Antara pengalaman pahit jugakla dalam hidup, sebab masa anak umur 5 bulan kat situ, dah kene sakit mata ohkay... 5 bulan kene sakit mata, dpt bayangkan tak betapa seksanya anak saya tu, dengan taik mata, dengan sakit mata, dengan rasa tak selesa. punca kene sakit mata, sebab kat situ ade few kids yg dah kene sakit mata, so berjangkit-jangkitlah.

    tp pepun, saya bersyukur. kerana pengalaman itulah, mengajar saya untuk lebih berhati-hati, lebih peka dan lebih mengambil berat keperluan anak.

    saya pun bukannya nak bekerja selamanya. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. memg kak.. irine pon selalu demam.. tp die yg menjangjkit kan anak baby sitter.. huhuhu..pembawak virus pulak die ni.. ^_^

      Delete
  5. Comel la irine. Pandai2 je ckp hitam. Huhuhu..
    So far maryam saya jaga sendiri. Mak mertua nak jaga tp saya kata nnt la dulu. Tak ready nak kerja. Maryam pon BF lg.
    Memang kalau tak kerja, income jadi sedih. Tapi saya sanggup demi anak. Lantak org la nk ckp apa. Bukan leh tutup pun mulut diorg. Hehehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye ..irine dulu gelap.. T_T x sangka plak berubah bila dah besar.. cerah sikit la.. huhuhuu... asben bru abes study...ekonomi belum stabil..so terpaksa sy kerja dulu.. x sabar jugak duk rumah kelek anak je.. ehehhehehe

      Delete
  6. Farah bernasib baik sbb mak farah nak tlg jagakan Emir...hehehe.. skrg nie risau nk htr kt org sebarangan.. sbb dok dgr mcm2 kes kan.. =D

    ReplyDelete
    Replies
    1. tau xpe farah.. memg risau pon.. mak yan duk kat johor.. kitorg dok kl.. asben weekends pon kerja.. susah nak balik kg selalu..sebb tu x sanggup nk tinggal anak kat kg.. =(

      Delete