Followers

AFB FEEDS

Wednesday, May 20, 2015

Bunting Pelamin tu apa?


Korang sebenarnya tau tak bunting pelamin tu apa? Dulu aku ingat bunting pelamin tu orang dah mengandung masa nak naik pelamin.. Maybe diorang dah nikah sebulan 2 awal..then dah termengandung...then naik pelamin bertiga.. Rupanya andaian aku selama ni salah.. Tu pon lepas dah kena kat diri sendiri.. Kalau tak sampai bebila pon tak tau... Ngeh3.. 

Sebelum kahwin aku memang tak pernah berdiskusi dengan Gjul nak ada anak cepat lepas nikah. Lagipun tak ready nak ada anak awal sebenarnya. Nak hanimun dulu katanya.. (unfortunately, anak umur dah 11 bulan baru dapat hanimun)...  Orang lain sebelum kahwin sibuk google nak dapat kan anak cepat..siap ada yang dah plan nak letak nama anak apa.. Tapi aku tak..padahal umur dah lanjut..ngeh3.. Aku ngan Gjul memang jenis wat hal kitorang je.. Seminggu nak nikah pon siap boleh tengok bola.. Baju nikah pon aku beli 4 hari sebelum nak nikah.. beli kat Kiosk Tesco Ampang jee! Tudung nikah pon esok nak nikah , harini baru beli.. Tu pon Gjul & adik dia yang belikan kat Jakel segamat.. AKu pilih melalui gambar whassap.. Then diorang hantar kat rumah aku.. Boleh gitu? Lagi sebulan nak nikah pon aku memandai kata tak nak kahwin sebab terasa leceh nya urusan nak nikah, pegi pejabat agama semua isi form , kena interview bagai.. WAAA! stress hokey.. Tapi semuanya settle..majlis berjalan lancar.. Aku bernikah 30/03/2013 & bersanding 31/03/2013.. 

Nak dijadikan cerita, 6 April 2013 tu majlis sebelah lelaki. So bertolak dari rumah aku pagi.. 2 jam jugak perjalanan dari Batu Pahat ke Segamat. Dari pagi asyik nk terkucil je. Maybe nerves agaknye.. Padahal aku dah kurang kan minum.. tapi wat tak tau je.. Tapi kan, memang kencing tak lawas betul.. tak nyempat nk menahan.. 2 jam perjalanan tu, 5-6 kali jugak berenti kt stesyen minyak.. Jadah melampau betul tahap kenerbesan aku..
Majlis side Gjul... 
Abes je majlis, esok nya macam biasalah..acara kemas mengemas.. cuci pinggan mangkuk bagai.. aku plak cuci pinggan mangkuk dengan makcik Gjul. Dah die dok cite pasal penyakit die sakit buah pinggang.. kencing tak lawas bagai.. Aku dah debar gile… Nk kelabu jugak mata aku ni tengok pinggan.. pastu die cakap ape, aku dah tak fokus.. Sebab aku fikir, maybe aku pon kena sakit buah pinggang kot.
Dan, Dan..terus bgtau kat asben, yg aku ni kencing tak lawas.. die pon pegi laa tanya kt my MIL tp bg pihak die.. konon die yg kencing tak lawas.. Duhhh… Xpelah.. then balik rumah aku kejap kt BP, tnye kat my mum.. mak cakap “standard laa org baru kawin..minum air bali je..okey laa nnti “.. Okey..fine.. air bali ye…
11/4 dah start masuk kerja… bosan gile.. kencing masih tak lawas lg.. hati pon dah tak keruan.. 12/4 tu baru aku beranikan diri nk Google pasal penyakit buah pinggang.. takut sebenarnya nak search.. time tu pikir, dah laa baru kahwin.. sobss sobbbsss… tetibe, ade plak link ke blog IRINE NADIA MARCELLO . Ape plak laa kaitannye.. sekali baca owh, die preggy and ada tanda2 macam kencing tak lawas …. Sebab aku macam x kisah period aku sebenarnye ntah dah lewat @ tak.. coz memang tak regular pon.. Last period 14/3/2013 .. Before tu, 28/01/2013.. kann.. memg nmpak tak regular. Takde laa eksaited mane pon..malam tu pegi jugak Farmasi beli 2 jenis UPT . 1 yg biasa, 1 lg Digital Clear Blue.  then terus singgah kat Petronas. Sebb memang dah nk pee pee, terus laa buat test. HUmm.. hampeh.. tengok 1 line jerk… terus aku simpan dalam beg. 
Masuk kereta, aku call my asben.. sebb ada perselisihan faham sikit, lgpon dok berasingan lagi kan.. tengah dok bebel2 ambik balik upt td..saje nk belek2..hahaha.. eh..tetibe macam ade double line…curious jugak aku… then aku bgtau laa kat asben, baru check UPT..double line.. dengar die macam happy jerk.. tp aku xde laa eksaited sangat.. Then baca balik direction kat kertas yg ada dalam kotak.. Test kena buat waktu pagi air kencing yg pertama dan result within 10 minutes after test. So, aku anggap je UPT yg aku buat td ERROR.
Balik rumah, susah jugak nk tido, pikir kan penyakit aku.. So, harapan aku bergantung dengan result UPT esok pagi.. kalau negatif , means kena jugak check up kat spital..mana tau betul ade sakit buah pinggang. Tak nak laa simpan lama2.. Bangun subuh pagi nye, aku terus buat Test. Adeh.. loading jugakk.. skali… Ting result Pregnant 1-2 weeks…!!! Terkejut gila… blurrr jangan cakap laa time tu.. x mandi lagi terus keluar toilet tanye my housemate.  “Logik tak, baru kawin 2-3 minggu dah pregnant?” die plak yang jerit2 happy..padahal muka aku mcm blur lagi… At the same time, aku terus call laa bgtau asben aku.. huhu.. happy plak die…
Alhamdulillah.. Anugerah yg tak disangka-sangka dariMu Allah.

Sampai opis, aku g klinik kat Batu Caves. Sakit hati, die takde pon buat UPT test lg ke,bla bla bla.. cuma tanye aku bila last aku period… then tanya aku lagi, tau tak nk kira waktu subur…? selamba je aku jawab, 3 hari lepas abes period.. wakakakaka.. Doc siap gelak lg.. hahaha.. then dia terangkan laa waktu subur tu 14/15 hari after haid yg pertama… means dalam 5 hari, tempoh subur.. oooo.. aku ingat 24 jam je ovum aku tuu..hahaha..Okey.. kt sini aku tunjuk reference my own.. hope korang faham… Plus tak payah laa membayang kan bukan2 ye.. Mana tau jadi tips.. 
3.Kalendar.Mac 2013.eilarazi.blogspot
ni laa yg doc tu ajar how nk kira waktu subur.. coz aku memang blur tahan gaban.. Mesti doc ni bisik dalam hati dia.. Kawin pandai.. /waktu subur pon tak tau.. kakakaka.. tengok IC lahir tahun bila?? lagi laaaa…Padahal masa ujian HIV test sebelum kahwin, nurse pon dah ajar..tapi aku masuk telinga kiri, keluar telinga kanan... 


okey.. Dah paham kitaran haid .. tengok dari carta ni Insyaa Allah aku pregnant.. wahhh.. tak sangka pandai plak pilih tarikh kawin.. hehehe.. Masuk opis, bermula lah aktiviti menggogel about pregnancy. Sebab aku memang xde tanda2 macam yg selalu dalam tv tu. Muntah2? Mabuk? Pening??? Nak pitam?? Non hadoooo…. pee pee tu je masih kerap.
So, maksud bunting pelamin tu even baru semalam kau nikah, tapi kalau masa bersanding tu kau subur, kiranya kau dah bunting pelamin lahh.. Sebab mengandung ni, kira dah hari pertama kita period tu dah kira 1 week.. So, waktu ko subur tu, dah dikira 3-4 weeks sebenarnya.. 
Make sure lah kalau bagi pasangan baru kawin, yang perempuan kenalah noted dalam diari / kalender tarikh bila start & habis period.. Tiap2 bulan kena noted ye.. Lagipon boleh tau regular @ tak period tu.. Aku awal2 preggy baru 4 minggu kahwin tapi usia kandungan aku dah 6 minggu kan.. So, bila aku bagitau mak aku, mak aku pulak tak terima.. Apesal boleh terlebih 2 minggu, padahal baru kawin 4 minggu.. Puas explain, tapi dah dia kata nurse yang check dia dulu tak de cerita pon.. So, memang awal pregnancy dulu takut nak sharing kat orang,Mak aku tak kasik..  takut orang tersalah faham..Mulut orang ni kadang macam longkang kann..  Tapi pikir balik, anak aku halal kot!!! orang paham ke tak paham ke terpulang.. So, ada baiknya tahu pengiraan mengandung sebelum salah anggap kat orang lain.. Hehehehe..


11 comments:

  1. Dulu aku ingat bunting pelamin tu orang dah mengandung masa nak naik pelamin.. Maybe diorang dah nikah sebulan 2 awal..then dah termengandung...then naik pelamin bertiga. >> exactly sama. kahkahkah

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha.. tau xpe.... ada geng laa.. xde laa terasa mcm bendul sorang2.. hiks!

      Delete
  2. huhuhu..kami xmerasa bunting pelamin..lepas setahun baru lekat..sempat juga laa mejawab soalan cepumas dari kuarga mertua..huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. adeh.. kami pulak org dok kata..cepatnyaa mengandunggg....tak puas laa nak hanimun manja2 laki bini.. LOL... cepat ke lambat ke ada jugak yg persoalkan..

      Delete
  3. dkna pun tak sempat honeymoon.. anak dah besar berhoney madu bersama-sama hahahaaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. kann..dah tau ngandung malas dah nak pi berjalan... huhu

      Delete
  4. Mula mula baca macam paham, mai hujung blur

    ReplyDelete
    Replies
    1. adehh,... mesej ku tak sampai laa ni jawabnye..

      Delete
  5. Sy lps kawen jer lewat period dekat 10hari.lpstu period. Lps habis period seminggu, period lg. Amboih!! Dabel ko bg..then for the next period, tgu date period yg awal tu xde. Tgu date period yg kendian tu pon xde. Tp xbrni check takut kaciwa. Sbb awl2 kawen yg lewat period tu eksaited check takde pon..haha..then istiqamah niat, mgkin berat berlebihan susah nk lekat. Dgn 1 tekad check klu x pregnant esoknye nk lompat2, jogging smpai pengsan.. skli check hark genap 2bln kawen, amboii terang benar double line nye. Diet ke laut, lompat2 pon hancusss.. hihii.. now dh 2month+.. kira2 mcm 2minggu je kot kosong. Haha. Masa sanding mmg ber3 sbb nikah bln 2, sanding bln 3.. sedor pregnant jer bln 4..blurrr

    ReplyDelete
  6. Salam. Lawak sungguh sis kata sakit buah pinggang. Nauzubillah... Hopefully saat saya singgah blog sis ni saya tak sakit buah pinggang jugalah ya, mudah-mudahan sedang hamil. Doakan saya.

    Salam.

    ReplyDelete